Verminder stress met zoete aardappel

In Nederland staat de zoete aardappel niet bij iedereen op zijn boodschappenlijstje, en dat is best wel jammer. Hij bezit zoveel goede eigenschappen en is nog heerlijk ook!

 

 Hoge voedingswaarde

Een portie zoete aardappelen bevat 65 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C, veel calcium, foliumzuur, kalium en bètacaroteen. Bètacaroteen is een antioxidant die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Eén portie zoete aardappel staat gelijk aan 700 procent van de ADH vitamine A.  Bovendien heeft de zoete aardappel een laag glykemische  lading. Dit betekent dat de koolhydraten van de zoete aardappel langzaam wordt afgebroken waardoor de glucose geleidelijk aan het bloed afgegeven wordt. Dit zorgt voor een minder sterke schommeling van de bloedsuikerspiegel.

 Hoe gebruik je een zoete aardappel?

Je hoeft ze niet te schillen, alleen maar af te wassen. Het grootste gedeelte van het helend vermogen bevindt zich namelijk in dit gedeelte van de knol. Bètacaroteen wordt het beste geabsorbeerd in het lichaam wanneer je het met een kleine hoeveelheid vet eet. Je kunt de zoete aardappel stomen, koken, bakken of poffen in de oven.

 Goed voor de huid

Doordat zoete aardappelen veel vitamine A en bètacaroteen bevatten zijn ze erg goed voor de huid. De substanties uit veel dure huidverzorgingsproducten zijn in feite afgeleid van vitamine A. Bovendien gaat bètacaroteen de strijd aan met vrije radicalen die leiden tot huidveroudering.

Prima anti stress hulpje

Kalium in zoete aardappelen kan spierkramp verzachten. Spierkramp wordt vaak geassocieerd met een tekort aan kalium. Bij stress gebruikt het lichaam meer kalium dus het eten van zoete aardappelen kan beschermen tegen de negatieve effecten van spanning.

 

En nu een heerlijk, zeer eenvoudig lunch/bijgerechtje:

Voorbereiden:

2 zoete aardappelen in dunne plakjes
2 tomaten in dunne plakjes
boter
gedroogde of verse rozemarijn en wat zout

Bereiden:

Laat wat boter smelten in een koekenpan,
leg zoete aardappel plakjes op de bodem van de koekenpan,
leg daar een laagje tomaten op,
leg wat vlokjes boter op de tomaten en wat rozemarijn naaldjes,
leg daar boven op weer plakjes zoete aardappel,
‘stapel’ zo laag voor laag totdat je ingrediënten op zijn.
Leg een deksel op de koekenpan en laat op een laag vuur de zoete aardappelplakjes
gaar worden.

Let op: door het hoge suiker gehalte van de zoete aardappel is de kans op aanbranden groot.
Zet daarom het vuur niet te hoog en controleer regelmatig

Zoet en toch gezond, geniet ervan!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s