Trampoline

 

Zo’n dertig jaar geleden onderzocht de NASA in de Verenigde Staten welke effecten het lopen op een lopende band en het springen op de trampoline hadden. Ze wilden erachter komen hoe de astronauten zo fit mogelijk konden blijven tijdens hun verblijf in de ruimte. Uit dit onderzoek blijkt dat het trainingseffect van de trampoline ongeveer 68 procent hoger ligt dan het lopen op een lopende band.



Gezondheidsvoordelen van regelmatig trampolinespringen

Om dit nu te vertalen naar ons dagelijks leven heeft de mini trampoline een belangrijke plaats ingenomen bij revalidatieklinieken en fitnesscentra. Maar ook voor thuis kan de minitrampoline een uitkomst zijn. Laten we de gezondheidsvoordelen eens op een rijtje zetten:

  • Het vergroot de capaciteit van de ademhaling.
  • Het circuleert meer zuurstof naar de weefsels.
  • Het helpt depressie te bestrijden.
  • Het zorgt ervoor dat de spieren aan het werk worden gezet bij het afscheiden van vloeistoffen door het lichaam (lymfestelsel)
  • Het vermindert de kans op hart-en vaatziekten.
  • Het verhoogt de functionele activiteit van het rode beenmerg bij de aanmaak van rode bloedcellen.
  • Het helpt lymfecirculatie, evenals de doorstroming in de aderen van de bloedsomloop.
  • Het versterkt het hart en andere spieren in het lichaam, zodat ze efficiënter werken.
  • Het verlaagt verhoogd cholesterol.
  • Het stimuleert de stofwisseling.
  • Het verbetert de coördinatie en het reactievermogen.
  • Het biedt verlichting van nek-en rugpijn, hoofdpijn, en andere pijn veroorzaakt door een gebrek aan lichaamsbeweging.
  • Het verhoogt spijsvertering en eliminatie processen.
  • Het zorgt voor een betere en eenvoudiger ontspanning van het lichaam.

Bovendien is trainen op een minitrampoline minder belastend voor de knie- en enkelgewrichten omdat je op een verende ondergrond traint.
Door op de trampoline te wippen, lopen joggen of huppen wordt het lichaam op een verantwoorde manier aan het werk gezet. Het is niet de bedoeling om zo hoog mogelijk te springen, waardoor een ongelukkige botsing met het plafond onvermijdbaar zal zijn. Dat is ook helemaal niet nodig om de gezondheidsvoordelen te bereiken. Rustig joggen of huppen geven al een geweldige boost aan het lichaam. Een workout van een half uur tot 40 minuten per dag is voldoende om vooruitgang te boeken. Als trainingsschema kan men een wandelschema of loopschema hanteren. De techniek is weliswaar anders maar de opbouw van het schema is prima te gebruiken.

Welke trampoline moet het zijn?

Op het eerste gezicht zien alle minitrampolines hetzelfde er uit. Mocht je tot aanschaf over willen gaan dien je toch op een aantal belangrijke punten te letten. Je dient te letten op de gewichtsklasse waarvoor de trampoline geschikt is. Goede fabrikanten produceren namelijk trampolines waarbij de vering aangepast is aan het lichaamsgewicht. Ook zullen ze fabrieksgarantie geven op de springmat. Deze mag namelijk niet gaan verslappen. Kijk ook goed naar het frame.

Het beste is om je goed voor te laten lichten wat het beste bij jou past omdat er verschillende constructies bestaan. Let wel: veiligheid staat voorop!

Wat altijd handig is, welke je trampoline je ook aanschaft, zijn afschroefbare stelpootjes.  Dit is handig om de trampoline makkelijk op te kunnen bergen of te vervoeren. Als je problemen hebt met je evenwicht zijn er trampolines te koop met een handbeugel zeker een tip om op te letten bij aanschaf.
Dus… gewicht verminderen, een goede conditie, een stralend humeur, alles is mogelijk met de minitrampoline.

Ervaar het zelf !

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s